فهرست مطالب

هاست و دامنه چیست؟

هاست

برای افرادی که کار خود را در حوزه‌ی اینترنت شروع می‌کنند، دسترسی به سرویس‌های هاست و دامنه بسیار حیاتی است. ممکن است هاست‌های موجود در ایران جواب‌گوی نیازهای مشتریان نباشد، بنابراین مشتریان روی به خرید هاست از شرکت‌های هاستیگ خارجی می‌کنند.

هاست و دامنه

به دلیل وجود بازار رقابتی خدماتی که شبکه‌های هاستیگ خارجی ارائه می‌کنند کیفیت بالایی داشته و مقرون به صرفه می‌باشند. مشتریان می‌توانند با مراجعه به سایت صرافی پلاس هزینه‌ی خرید هاستیگ خود از شرکت‌های خارجی را پرداخت نمایند.

هاست و دامنه ی زیادی وجود دارد که ما در ادامه به معرفی همه‌ی آن‌ها خواهیم پرداخت.

دامنه یا دامین چیست؟

دامنه یا «دامین» (Domain) نامی است که از طریق آن وب‌سایت را قابل دسترس مشتریان می‌کند. نام و پسوند دو بخشی هستند که دامنه را تشکیل می‌دهند. در ادامه به معرفی این دو بخش خواهیم پرداخت.

پسوند چیست؟

پسوند‌های معتبر توسط کمیته‌ی مخصوص تایی و تصویب پسوند‌های دامنه یعنی (ICANN) تایید شده باشند. پسوندها به اختصار TLD نامیده‌ می‌شوند که به طورکلی به سه دسته تسیم می‌شوند. با صرافی پلاس در معرفی هاست و دامنه همراه باشید.

۱. پسوند عمومی Gtld

ثبت این پسوندها برای عموم و کاربران مجاز و قانونی آزاد است. ثبت این دامنه‌ها توسط شرکت‌هایی که به عنوان «شرکت‌های ثبت کننده» (REISTERE) که توسط ICANN تایید شده باشد امکان‌پذیر است. ORG ،‌ NET ، COM این دسته از پسوندها به شمار می‌روند.

۲.پسوندهای اختصاصی

‌ این پسوندها مخصوص سازمان و شرکت‌های خاص است. پسوند عمومی Gtld از قوانین خاص تابعیت می‌کنند Org.ir، ‌‌co.ir، edu،‌ gov از این دسته پسوندهای دامنه هستند. برای استفادهاز این پسوندها باید مدارک خاصی ارائه شده و هم‌جنین قوانین مربوطه نیز رعایت شوند.

۳. پسوندهای ملی و  کشوری CCTLD

علاوه بر پسوند‌های خاص و عمومی،‌ کشورها می‌توانند درخواست پسوند با کد اختصاری دهند (مانند IR ایران). این پسوندها توسط در اختیار دولت و مراکز معرفی شده توسط مراجع رسمی است. پسوندهای گوناگون ثبت کننده یا ثبت کنندگان متفاوتی دارند.

هاست و دامنه

هاست چیست؟

هاست (HOST) فضایی است که اطلاعات صاحبان سایت بر روی آن قرار می‌گیرد. این اطلاعات می‌توانند صفحات وب سایت، عکس‌ها، مقالات و هر اطلاعات دیگری باشد. فضای هاست بر روی سرورهای ویندوز یا لینوکس قرار می‌گیرند. اطلاعات سایت با توجه به قدرت سرور و ارتباط با دیتاسنتر با سرعت‌های متفاوتی در دسترس عموم قرار گیرد.

کنترل پنل‌های متفاوتی با توجه به سیستم عامل سرورهای هاستینگ موجود است. کنترل پنل‌های مورد استفاده در سرورهای ویندوز بیس شامل WEBSITE PANEL PLESK ،HELM   است.

لازم به ذکر است که ارتباط بین دامین و هاست توسط نیم سروهایی (DNS) است که بر وی دامین تنظیم می‌شوند.

هاست ویندوز چیست؟

همان‌طور که از اسم  این هاست نیز مشخص است،‌ بر روی سیستم‌ عامل‌های ویندوز به کار می‌رود. زبان برنامه‌نویسی این هاسن ASP است.

هاست لینوکس چیست؟

هاست لینوکس بر روی سیستم عامل لینوکس به کار رفته و زبان برنامه‌نویسی آن PHP است.

چند نوع هاست وجود دارد؟

هاست‌ها با توجه به نوع استفاده و ماهیت‌شان به روش‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به معرفی انواع هاست خواهیم پرداخت.

۱.هاست رایگان

۲.هاست مجازی

۳.هاست اختصاصی

۴.هاست ابری

۵.هاست خوشه‌ای

۶.هاست اشتراکی

۷.هاست پرسرعت

۸.هاست لوکال

۹.هاست نامحدود

هاست و دامنه

هاست رایگان

برخی از شرکت‌ها برای تبلیغات تولیدات خود و افزایش مشتری هاست‌ها را به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار می‌دهند. افرادی که در ای زمینه تازه‌کار هستند یا توان مالی خرید هاست را ندارد، ازاین نوع هاست استفاده می‌کنند.

هاست مجازی

هاست مجازی دارای یک سرور است که با کمک نرم‌افزارهای خاص به چند سرور مجازی تقسیم می‌شود. در این مورد برای هر کاربر یک سرور مجازی اختصاصی، در نظر گرفته می‌شود. هاست مجازی به اسم vps شناخته می‌شود.

هاست اختصاصی

هاست اختصاصی دقیقا نقطه مقابل هاست اشتراکی است. در هاست اختصاصی سرور فقط به یک سایت تعلق می‌گیرد،‌بنابراین کارهایی از قبیل نصب سیستم عامل و … به عهده‌ی خود مشتری خواهد بود.

هاست ابری

این هاست به شد محبوب بود و اخیرا مورد استفاده‌ی بیشتر کاربران قرار می‌گیرد. مزایای این هاست نسبت به دیگر هاست‌ها بیشتر است. در هاست ابری یا کلودی هاست کاربر از چند سرور پشتیبان بهره‌مند می‌شود. هرکدام از این سرورها به نحوی به مدیریت سایت می‌پردازند. به همین دلیل است که سایت‌های استفاده کننده از سایت ابری آپ‌تایم بالایی نسبت به بقیه دارند.

هاست خوشه‌ ای

هاست خوشه‌‌ای تقریبا همانند هاست ابری است. عبارت خوشه‌ای به دلیل وجود چندین سرور در این هاست گرفته شده است. هاست خوشه‌ای علاوه بر مزتی های هاست ابری شامل ویژگی‌هایی از قبیل کنترل امنیت،‌ توازن بار و منابع داده‌ای حیاتی سایت و بهره‌وری و افزونگی است.

هاست اشتراکی

هاست اشتراکی در واقع به ای معناست که بر روی یک سرور چند سایت قرار می‌گیرد. گاها تعداد سایت‌هایی که از یک سرور استفاده می‌کنند به بالای ۱۰۰۰ می‌رسد.

دامنه و هاست

هاست پر سرعت

در هاست پرسرعت ویژگی‌هایی از قبیل سرعت، آپ‌تایم و امنیت بولد شده‌اند. به همین دلیل ن دسته از وب مسترهایی که این ویژگی‌ها برایشان اهمیت دارد از این نوع هاست‌ها استفاده می‌کنند. در این هاست تعداد کمی وبسایت قرار می‌گیرند به همین دلیل هاست پرسرعت را هاست نیمه خصوصی نیز می‌شناسند.

هاست لوکال

این هاست معمولا به صورت محلی دایر شده و برای طراحان سایت یا ابزارهای تحت وب مناسب است. به همین دلیل این افراد برای راه‌اندازی و تست سایت از این نوع هاست استفاده می‌نمایند.

هاست نامحدود

اگر دارای امکانات وسیع و مدیریت سایت هستید، هاست نامحدود مناسب شما خواهد بود. این هاست امکاناتی نظیر پهنای باند،‌ فضا و پارک دامنه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. قابل ذکر است که این هاست برای سایت‌های دانلود استفاده نمی‌شود. به دلیل این که تمام دسترسی‌های سرور در اختیار کاربران قرار نمی‌گیرد، ‌پس هاست نامحدود در واع وجود ندارد اما استفاده از برخی ویژگی‌های این سایت نسبت به دیگر رقبای خود راحت‌تر است.

هاست ریسلر چیست؟

«هاست ریسلر» (RESLLER) به معنی نمایندگی یا فروش مجدد است. در واقع کاربران در هاست ریسلر نمایندگی فروش هاست‌ها را از سرویس‌های ارائه دهنده‌ی هاست‌ها اخذ کرده و به فروش هاست می‌پردازد. به همین دلیل هاست لیسرها معمولا اطلاعات کاملی درباره‌ی هاست‌ها را ندارند.

هاست نیم چیست؟

اگر این هاست به درستی تعریف نشود، اختلالات و مشکل در سیستم و پایگاه داده‌ها به‌وجود می‌آید که می‌توان به ممانعت از انتقال اطلاعات و کندی در سایت اشاره نمود.

هاست و دامنه

هاست آی پی چیست؟

به طور معمول کاربرانی که از هاست‌های اشتراکی استفاده می‌کنند به خرید سایت آی پی اختصاصی برای سایت خود می‌پردازند.

در ادامه به معرفی تعدادی از هاست‌ها می‌پردازیم.

نکته: برای انتخاب هاست و دامنه مناسب سایت خود باید دقت داشته باشید.

میزبانی HostGator

یکی از بهنرین‌ هاست‌ها برای راه‌اندازی سایت، هاست HostGator است، زیرا این شرکت علاوه بر این‌ که قیمت‌های معقولی دارد کیفیت و امکانات بالایی را بر روی محصول خود اعمال کرده است. جالب است که هاست‌های ارزان قیمت این شرکت با هاست‌های گران قیمت از لحاظ ارائه امکانات برابری دارند.

میزبانی GoDaddy

شرکت GoDaddy یکی از بهترین و فعال‌ترین سایت‌های هاست‌ خارجی است. این شرکت هاستینگ نیز به عنوان یکی از برترین و مقرون به صرفه‌ترین شرکت‌های هاستینگ شناخته می‌شود. قیمت هاست‌های این شرکت از ۲.۴۹ دلار در ماه شروع می‌شود.

میزبانی Bluehost

این شرکت هاستینگ با وجود ارائه‌ی امکانات متفاوت و قیمت مقرون به صرفه‌ای که برای مشتریان ارائه می‌کند بسیار ارزان قیمت است. مشتریان می‌توانند با خرید یک هاست به مدت ۳ سال، ماهانه تنها  ۲.۹۹ دلار پرداخت نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.